vrijdag, december 11, 2009

Overweldigd














Het is niet zonder een aantal mooie gevoelens dat ik navolgend bericht mag aankondigen. Vanavond wordt in het Gentse SMAK de Aon-prijs voor Beeldende Kunst 2009 uitgereikt aan Jasper Rigole. Jawel! De bijhorende tentoonstelling met nieuw werk OUTNUMBERED, a brief history of imposture (2009) bevat een nieuwe installatie van Rigole die net als het bekroonde Paradise Recollected veel dingen met ons van plan is, ondermeer het plaatsen van kanttekeningen bij de werking van documentaires, ‘fact fiction’ en populaire wetenschappelijke equivalenten. De tentoonstelling in het SMAK loopt vanaf 12/12/2009 tot en met 31/01/2010.

Zou het geheugen het onze zijn? En hoe wil, en zal het bewaren wat het ons - overweldigd als ooit tevoren - kan laten verstaan?

Extern:
Outnumbered. A brief history of imposture
van 11/12/2009 tot en met 31/01/2010
www.jasperrigole.com
www.aon.be
www.smak.be

Labels: , ,

donderdag, november 05, 2009

We zullen dauw van je maken














Uitnodiging

Alles zal verwaaien
zoals de woorden
die we niet meer vinden


”Magda Castelein (1948-2007) schreef gedichten en verhalen,
ze schilderde, tekende en maakte etsen. Dit boekje is een bescheiden hommage aan haar leven en werk.”

Van ons aan haar.

Graag nodigen we samen met de Vereniging van West-Vlaamse schrijvers en het Gemeentebestuur van Ruiselede iedereen uit op de voorstelling van “We zullen dauw van je maken”.

Datum: vrijdag 27 november 2009 – 19:30 u
Locatie: Hostens Molen, Kruiswegestraat, 8755 Ruiselede
Programma:
- verwelkoming door Luc De Leersnyder, gemeentesecretaris
- toelichting bij het cahier door Paul Rigolle
- hommage aan Magda Castelein (Willy Spillebeen, Maaike
Bearelle, Jan Van Meenen)
- opening van de tentoonstelling met plastisch werk van Magda
- tussen de gedichten en de etsen door is er muziek van Rudy De Sutter
- receptie, aangeboden door het gemeentebestuur van Ruiselede

Reservatie is wenselijk: janbonneure (ad) skynet punt be

De hommage-tentoonstelling is vrij toegankelijk op zaterdag 28 en zondag 29/11/2009 van 14 tot 18 uur

Vws-cahier nr. 253 – over leven en werk van Magda Castelein.
Gemeente Ruiselede

Labels: ,

maandag, juli 06, 2009

Afscheid/Afbraak


















Warm aanbevolen: Editie 2009 van Stad Onderstroom in Diksmuide

Kunstenaarskolonie bezet voormalige limonadefabriek

Binnen afzienbare tijd gaat de loods aan de Kleine Dijk 33 tegen de vlakte en moet ze wijken voor een woonproject. Het gebouw heeft een lange geschiedenis: van schoensmeerfabriek Ça Va Seul, Limonadefabriek Debackere, De Brandweer, een volleybalclub tot Stedelijke Technische Dienst.
Dertien kunstenaars strijken er deze zomer als laatste gebruikers neer en brengen met deze tentoonstelling een ultieme groet, voordat het gebouw definitief uit het stadsbeeld wordt gewist.


Met plastisch werk van : Peter Defurne, Gilbert Degryse, Katy Dehoorne, Natalie Honraet, Marc Cordenier, Karen de Ketelaere, Peter Paelinck, Peter Simoen, Patrick Steen, Karl Vandenberghe, Hans Vandeweghe, Robie Vanoutryve, Sven Verhaeghe. .
En een gedichtenwandeling: Langs Handzamevaart centrum, kleine en grote dijk, diksmuide met gedichten van: Roger M.J. De Neef, Hugues C. Pernath, Walter Haesaert, Toon Vanlaere, Hedwig Speliers, Paul Snoek, Roland Jooris, Paul Rigolle en Robie Van Outryve.

Open elke zater- en zondag van 14 tot 19u / gratis inkom voormalige limonadefabriek (op 200m van 4ad) - kleine dijk 33 - 8600 diksmuide

Meer info: tel 051.50.48.94 / e-mail info (at) 4ad (dot) be - Stadonderstroom, Gedichtenwandeling en 4AD

Labels: ,

dinsdag, januari 27, 2009

Streven, het ultieme

Zelden heb ik het ultieme streven van een kunstenaar mooier verwoord gezien dan bij Mark Manders zoals het laatst door Jan Braet werd opgetekend in Knack:

Ik wil een groot werk maken dat ontzettend stil staat. Daar werk ik natuurlijk al heel veel jaren aan. Het wordt gewoon één groot stilstaand moment, een gebouw dat zojuist verlaten is. Die dubbelmomenten zijn misschien ontstaan uit jaloersheid op cinema. Ik probeer in dat stilstaande moment meer tijd te krijgen. Door die dubbelmomenten of die splits, het verschuiven van de figuren ten opzichte van elkaar, komt er ook een extra moment in het beeld.

Mark Manders in een interview met Jan Braet – Knack 21/1/2009
Nog tot 22 februari 2009 is de solotentoonstelling “The Absence of Mark Manders” nu ook te zien in het Smak nadat ze eerder al Hannover, Bergen en Zürich heeft aangedaan.


Labels:

zaterdag, september 27, 2008

Cuesta/De stad als een huis

In de late namiddag lopen we met zijn tweeën de trappen op. De conditie van de man die met mij naar boven loopt, laat niets te wensen over. Hoewel hij een pak ouder is dan ik, hijst hij zich gezwind naar boven. De pas er in. Opwaarts. Altijd opwaarts moet het in het leven gaan!. Zelf merk ik dat ik even op mijn adem trap. Heeft hij dat gehoord? Ik hoop van niet. Boven in de Halletoren



















wacht ons het licht. In een video-installatie van Vadim Vosters. Een aantal figuren - niet meer dan wat contouren om een lichaam heen - stappen op in een dode, verduisterde stad. Sommigen hebben een masker op. Tronies. Fratsen. Frasen. Wouldbe-wereldleiders in een kleine stad. In één van de contouren herken ik Rudi D. Eeuwige én Ultieme figurant. Een generator dokkert in de straten; schept en vergezelt het licht. De vreemde optocht maakt een hels lawaai. We gaan zitten, de man en ik. We kijken. En ondergaan graag wat in de toren op ons afkomt. Zeven minuten later en nadat de video opnieuw van voorafaan begonnen is, vragen we ons in een gezamelijke vlaag van verregaande interactie af, of we alles wel hebben gehad. Missen we niet een link om het werk helemaal te begrijpen. De man suggereert het bestaan van maskers die ergens hoger in de toren moeten rusten. Maskers die eerder werden gebruikt in x-aantal Europastoeten. Gal, de tekenaar was er de inspirator van. Ik opper iets over het licht en over de stad als een huis om in te gaan… Beneden maken we pas echt kennis met elkaar. Hij en ik. Twee mannen in en door het toeval hier verzameld. Een late woensdag in september. Eén cuesta lang. Hij houdt van kunst, zegt hij, zijn hele leven al. Ook al was hij jarenlang bij de mensen enkel bekend als de bakker van Oeselgem, een dorp hier in de buurt. Nu hij met pensioen is en niets nog hoeft voor hem, bezoekt hij elke tentoonstelling die hij kan. In de schaduw van de Halletoren blijven we nog wat staan praten. Over al de expo’s die we zagen hebben we het en over het nieuwe kasteel van Wim Delvoye. Over pigment en over de Fortisbank. Over De Keyser en Raveel. Over Bacon, Fabre en hoe het is om van Tielt te zijn. En ja, ook over het toeval en de kunst die ons straks weer onze eigen weg doen gaan tot we elkaar ooit nog wel ‘ns tegenkomen, een andere keer… Misschien, wie weet, wisselen we dan wel onze namen uit.

Cuesta, Actuele kunst in Tielt. Nog tot 5/10/2008.
Met werk van Michael Aerts, Stief Desmet, Vadim Vosters, Tim Volckaert en Heidi Voet.
Startpunt: Bezoekerscentrum Mulle de Terschueren, Ieperstraat 42, 8700 Tielt
Alle info: Cultuurcentrum Gildhof, St. Michielstraat 9, 8700 Tielt,
t.| 051/40.29.35 e.| ccgildhof@tielt.be


Labels: ,

woensdag, augustus 06, 2008

Woordbeeld

Woordbeeld 2008

In geen geval mag ik hier nalaten om, voor het te laat is, nog ‘ns Woordbeeld te vermelden. Tijdens de maanden juli en augustus 2008 kan men in de Sint-Pietersabdijkerk van Lo terecht voor een fijne confrontatie tussen woord en beeld. Drie beeldende kunstenaars van de kulturele Kring Ambrozijn, v.z.w. en drie dichters investeren in verstilling. Jacob Baert, Koen Hendrik en Paul Rigolle doen het met het woord. Nancy Demeester, Oswald Fieuw en Bernard Sercu verbeelden hun beleving van het kijken. De tentoonstelling in het blakende Lo-Reninge is dagelijks, en nog tot 31/8/2008, te bezoeken tussen 14u30 tot 17u. Het is een idee!

Labels: ,

maandag, mei 12, 2008

Trilt

















Ill. Bernard Sercu, Point vierge (landschap C), olieverf op doek, 100 x 180 cm, 2007


Trilt


Bij het plastisch werk van Bernard Sercu


Alles schrappend wat niet nodig is
komt het bij elkaar. Wat het van ons vergt,
wat het eist, hoe diep het gaat is wat ons heeft
aangeraakt en aangetast. Het rooft zich uit.

Het wast zich wit. Het vlakt en vlagt.
Uitgepuurd en uitgeput, vol van karigheid.
Kervend tot het trilt zoekt het grenzen op.
Tot het blank staat in de winter van de woorden.

Tot het zich, ver voorbij de taal, in ons ophoudt,
met inzet van alle zinnen.




©Paul Rigolle




Van Bernard Sercu loopt straks ‘Point Vierge’, een tentoonstelling. Van 25 mei tot 15 juni 2008 in De Queeste Kunstkamers. Vernissage op 25 mei 2008 van 15u tot 18u.
Meer info via de Queeste-links.


Labels: , ,

donderdag, april 24, 2008

Open Die Studios!




















Ill.: Impressie editie 2007

Natuurlijk sluit ik mij aan bij deze invitatie!

Hartelijk welkom op / We hope to have the pleasure of your company

HISK OPEN STUDIOS
25/26/27 APRIL 2008


Michiel Alberts (NL), Mike Carremans (BE), Fia Cielen (BE), Ronald Detige (BE), Simon Gush (ZA), Judit Hettema (NL), Reiko Kanazawa (JP), Ermias Kifleyesus (BE), Emi Kodama (CA), Pawel Kruk (PL), Lea Lagasse (FR), Jasper Rigole (BE), Niklaus Rüegg (CH), Ruth Sacks (ZA), Elif Saglam (DE/TR), Bastiaan Schevers (NL), Anne Schiffer (DE/NL), Netally Schlosser (IL/AT), Marie Snauwaert (BE), Joris Van de Moortel (BE), Frederik Van Simaey (BE), Maarten Vanden Eynde (BE), Sarah Westphal (DE), Hans Wuyts (BE), Oleg Yushko (BY)

Vrijdag / Friday 25 04 2008 _ 10:00 > 20:00
Zaterdag / Saturday 26 04 2008 _ 14:00 > 20:00
Zondag / Sunday 27 04 2008 _ 14:00 > 20:00

Uitreiking van de AON Prijs voor Beeldende Kunst 2008 aan Filip Vervaet, HISK-laureaat 2007
Presentation of the AON Award for Visual Art 2008 to Filip Vervaet, HISK-laureate 2007

Vrijdag / Friday 25 04 2008 _ 20:00 > 22:30
(RSVP: opening@hisk.edu)
(opgelet: open studios sluiten om 20:00 | attention: open studios close at 20:00)

Tentoonstelling / Exhibition ‘Filip Vervaet, Viewpoint’
zelfde uren als "Open Studios"

Open Studios is supported by Westmalle and Filliers

HISK
Hoger Instituut voor Schone Kunsten
Higher Institute for Fine Arts
Charles de Kerchovelaan 187a
B-9000 Gent
T +32 9 269 67 60
hisk@hisk.edu
www.hisk.edu

(In de reeks Mijn Nepotisme Is Veruit Het Mooiste)

Labels: ,

dinsdag, april 15, 2008

Een boekenfrictie


























Nooit eerder in Gent de Witte zaal betreden? Dan zie je jouw kans nu wel helemaal schoon! Komende donderdag 17/4/2008 opent er de tentoonstelling "Konkrete poëzie, Fluxus en conceptuele kunst: een boekenfrictie".

Concept en samenstelling: Marc Goethals - De tentoonstelling loopt van 18/04 tot 24/05/2008

Marc Goethals geeft op het symposium 'Bold Italic' in kunstencentrum Vooruit zelf tekst en uitleg: info op www.vooruit.be/bolditalic.

WITTE ZAAL vzw | Posteernestraat 64, Gent, België
open van dinsdag tot vrijdag van 12u30 tot 18u00
en op zaterdag van 14u00 tot 17u00
tel: +32 9 225 42 90 | +32 498 905 913
info@wittezaal.be | www.wittezaal.be

Ill. "Trois peintres Fluxus", Paul Rigolle - Nice 2003

Labels: , ,

zaterdag, februari 23, 2008

Dat van de marter (Versus/35)


Marterhaar versus Varkenshaar


In de reeks "Een omweg is een leven!", en eigenlijk vanwege genadeloosheid niet te missen:

Lucian Freud, van 16 februari 2008 t/m 8 juni 2008 in het Gemeentemuseum van Den Haag

Spreekt het eigenlijk niet vanzelf dat Lucian Freud dat hele lange amechtige schildersleven van hem de voorkeur gaf aan dat ruwe varkenshaar, ver boven dat van de marter...


Labels: ,

vrijdag, december 07, 2007

Vers l'Avenir

Factory#2 is een feit! Na de eerste aflevering met Philippe Van Snick, Pieter Vermeersch en Saskia de Coster is er nu Vers l’Avenir. Sven Augustijnen & Koen Peeters en Jacques Charlier vormen/maken/smeden het verband:

Eind jaren 1980 kocht schrijver Koen Peeters op een Brusselse rommelmarkt een stapel kartons. Het was een vreemde verzameling van zowat honderd bescheiden schilderijtjes van verschillende formaten. In plakkaatverf, soms haastig geschilderd, en op de achterzijde de logo’s van Solo, Dreft en Union Match. De zondagsschilder, een zekere Robert Marchand, had in zijn thema’s een duidelijke voorkeur voor onze voormalige kolonie, de haven van Brussel, oude Belgische reclame en het koningshuis. Wat te denken van een Lumumba die saxofoon speelt voor het Koninklijk Paleis? Deze schilder had een zoet-naïeve, soms ironische fantasie.

In de krant plaatste Koen Peeters toen een zoekertje: wie kent deze schilder? Maar hij kreeg geen enkele reactie, en vergat de verzameling in zijn kelder. Onlangs was beeldend kunstenaar Sven Augustijnen bij hem op bezoek. Augustijnen gaat nu op zoek naar het verhaal achter deze schilderijen. Het resultaat hiervan en wat dit met het werk van Jacques Charlier te maken heeft kunt u komen ontdekken op maandag 17 december. ’s Avonds zijn Charlier, Augustijnen en Peeters te gast in Strombeek. U bent hartelijk uitgenodigd. Van dinsdag 18 tot vrijdag 21 december loopt ook een kleine, bijzondere tentoonstelling over deze unieke artistieke ontmoeting.


Toonmoment
maandag17 december 2007 | 20.30 uur – gratis
ccStrombeek | Gemeenteplein 1853 Grimbergen (Strombeek-Bever)

whitecube|musicapovera | safety matches | fanfare kimbanguiste | l’histoire belge |web Sven Augustijnen & Koen Peeters, Jacques Charlier |www.tegenlicht.org

GalerieFortlaan 17 en DWB stellen de dvd/cd1979 Desperados music van Jacques Charliervoor. Die wordt ook te koop aangeboden aan 25 euro. Voor een gesigneerde editie(op 20 exemplaren) betaalt u 95 euro. Meer info: Jacques Charlier,GalerieFortlaan 17 en DWB.

Labels: , ,

zondag, november 18, 2007

Paradise regained





















“Sensor 6” – 2001 - © Yves Velter



Sensor 6


Te onderhandelen met een wolk!

Over waarheid en vertier, over het wezen
en de schijn. De nachtschade van het lied.
Solo-Slim. Over de droom die zich vertakt.

Van het hoofd de handschoen op.
Van het gezicht het geschrift
tot de strot in taal genaaid.

Wat dichtschroeit als je spreekt.
Wat achterblijft als je blijft.

Daarvoor. Geheel en al gewild.

Tot de vlok gevuld!





Notitie bij het werk “Sensor 6” van Yves Velter



© Ill. Yves Velter

Yves Velter stelt nog tot 22 december 2007 tentoon in Galerie Denise Vande Velde in Aalst ("Paradise regained") en tot 18/1/2008 in Galerie NegenPuntNegen in Roeselare ("Everquest").

Vandaag 18/11/2007 neemt Yves Velter met o.a. ook Johan Clarysse, Marc Cordenier, Arne Deprez en Bernard Sercu deel aan de "Open Ateliers"-dag van Kunst in huis.



Labels: ,

zondag, juli 29, 2007

Een lek in het zwijgen





















Terug van naar Watou geweest. Bijna is het een zelfstandig werkwoord op zich geworden. Ik-ga-naar-Watou, jij-gaat, met-zijn-allen-gaan-wij-naar-Watou… De editie 2007 is, schrik niet, alweer de 27° in de reeks. Volgens sommigen die mij, zoals Luk Lambrecht bij Knackblogt, dit jaar naar Watou zijn voorgegaan is het de puntigste editie van de voorbije jaren. We willen het graag geloven maar Watou lijkt ons na een kwarteeuw alleen nog maar wat harder op weg om op veiligheid te spelen. Daar is niks mis mee. Een succesformule hoeft niet teveel beproefd te worden, zal men ten huyze Mandelinck met de jaren al wat vaker hebben gedacht. Zeker als na afloop ook het Grote Subsidiemonster van een verslag, en van eten, voorzien moet worden. De gedichten in Watou, dit keer mooi gepresenteerd als een bladzijde van een opengeslagen en scharnierend boek, een schrijn, zijn best sterk en ook het plastisch werk weet ons bij momenten zelfs helemaal in te pakken. En toch valt er op ons vertrouwde landelijke pad tussen Grensland en Douviehoeve nu ook weer niet zo heel veel grensverleggends aan te treffen. Op vijf a-museale locaties, zoals dat ook in de dorpen van Vlaanderen zo mooi is gaan heten, lijkt het alsof we de dingen moeiteloos terug kunnen vinden waar we ze bij vorige edities hadden verlaten. Wat in Watou ook dit keer het hart breekt is wat het altijd al heeft gebroken. In de kubus is dat “Bres III”; Nolens op zijn best (“Het is een prachtig boek. Het faxt ons woedende weeshuis/Naar mensen met vaders gezegend.”). Hans Groenewegen (“adembenemende, beneem mij de adem vandaag nog niet”), Anton Korteweg (“Er rent maar een lichaam van benen”), Camillo Sbarbaro (“Zwijg, ziel, moe van het genieten en het lijden”)… Verhelst, Kopland, Claus, Kusters, Buelens, Gruwez, Jooris, Van Leeuwen, Kusters, Hirs, Hoorne, De Jong… ze zijn present. De afgemeten stem van Dirk Roofthooft, die een aantal gedichten leest, is niet onaangenaam om te horen maar geef ons, als we mogen kiezen, toch maar, zoals in eerdere edities, het onprofessionele hortende gestamel van de dichters zelf. Van het plastisch uitgezette werk maken een aantal dingen een ongewone indruk. Melik Ohanian in de brouwerij, Diego Perrone met La Stanze dei centro re che ridono (honderd portretten van lachende koningen), de lange lach in de zwarte doos van Lara Favaretto (het geluid van de hamer!), Yoko Ono (“We are all water”), de spiegelballen van John Armleder… Maar dé verrassing is wat ons betreft het Hopperachtige benzinestation van Job Koelewijn dat in de Douviehoeve volledig uit met vijzen doorboorde boeken is opgetrokken. De kunstenaar offerde voor zijn werk,(“Sanctuary”), in een zen-achtige poging tot onthechting, de inhoud van zijn eigen boekenkasten. In al zijn verstilling lijkt het hier te willen schreeuwen: Weg met die onvrijheid van al die boeken… Weg met datgene waarin we zo sterk geworden zijn, het gratuite, hersenloze opzuigen en –zingen van het cultuurproduct als was het benzine…

Wat voor ons een hoogtepunt is hoeft dat evenwel niet te zijn voor een ander. Ook dat is de vrijheid van Watou. Het plastische luik – dit keer geselecteerd door Giacinto Di Pietrantonio, directeur van het Museum van Bergamo in samenwerking met Lieven Declerck - zorgt in Watou wel vaker – en, kan het toeval zijn, veel meer dan de gedichten - voor animo. De manier waarop wij het beeld hanteren… De reflectie op het eigen kijken… Voortdurend op het verkeerde been gezet te worden, daar is, ook na al die jaren, niet iedereen evengoed op voorzien. Wat dat opgeblazen werk nu eigenlijk was, een hamer, een anker of zoals door de artiest zelf bedacht een paddestoel vol gifgas… Dat was, wat aan het eind van ons bezoek de leden van een koffiekransje losgeslagen culturele dames zich ge(re)animeerd stonden af te vragen. Het ging om “Halben Fliegenpilz”, een werk uit polypropyleen van Carsten Höller… Normaal zou het volgens de kunstenaar gevuld moeten zijn met gifgas, vertrouwde de jonge suppoost van dienst ons toe. Nu, tja, is het alleen maar lucht, dacht hij. Gifgas hebben we inderdaad ook dit jaar in Watou niet geroken. Geen sprakeloosheid, geen verstomming werd ons deel. In de allerbeste momenten noteerden we af een toe een lek in het zwijgen (naar het vers van Hans Faverey). Slotsom: In Watou krijg je ook dit jaar een stortvloed aan beelden aangereikt maar het mooiste is en blijft – uitgaande van de kracht van het eigen beeldend vermogen – daar zelf mee aan de slag te gaan. Ook dit jaar hebben we de Poëziezomer niet zo heel anders dan anders ervaren. De formule heeft haar deugdelijkheid bewezen. Het lijkt erop dat men aan dit principe liefst niet teveel meer wil tornen. In Watou heeft men het keurig voor elkaar. Het gedicht de volière van Luuk Gruwez hangt er ter uitleiding ook in het echt naast … de volière. Want dichters, ja die beschikken in hun kooi nu éénmaal over duizend stemmen… Enzoverder, enzovoort. In Watou is de kerk haar wijzers kwijt maar alles gaat rustig door. De riek grijpt in het stro. Lola, de merrie uit stal Léon, voeder je beter niet met eigen handen en de hommels, ja die blijven hoppig en hemels voor eeuwig en een dag. Watou blijft dat zomers opstapje voor wat naar het meer in ons doet verlangen. Al zullen veel inwoners zich dat, na het noodweer dat laatst in de Westhoek lelijk huis hield, liefst niet al te letterlijk meer willen nemen.

Extern:
Nog t.e.m. 09/09/07- WATOU: Poëziezomer - Een lek in het zwijgen: noise
Watou - 14u00 tot 19u00 op zondag vanaf 11u00 - 9/7/5€ - info.

Hommagedag Eddy van Vliet (1942 - 2002) met presentatie van zijn “Verzamelde gedichten” op zondag 2 september om 16 uur in de Sint-Bavokerk. Met deelname van Benno Barnard, Anneke Brassinga, Remco Campert, Paul Demets, Miram Van hee, Stefan Hertmans, Anton Korteweg, Koen Stassijns. Lula Pena (Portugal) zingt fado’s en Piet Piryns presenteert.

Eerder zorgde In Letterland al voor deze foto-impressie. Ook op het fotoblog van Michaël Depestele stonden enkele foto’s. En ook op deze eigenste rigolliaanse bladzijden blijven wij niet achter.

Zie ook nog:
EXPO: 't is zomer, 't is Watou! – Luk Lambrecht in KnackBlog en de impressies van Pascal Cornet op zijn onvolprezen Pascal Digital-blog onder de rubriek Een permanente hapering - Bijdragen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. De hele reportage van Pascal Cornet werd inmiddels ook gepubliceerd in Poëziekrant, nr. 5 - juli-augustus 2007.


Dit Watou-relaas is intussen - meer sprekend dan zingend - ook na te lezen op de Parlando-bladzijden!

Labels: , ,

woensdag, juli 11, 2007

Dichter kan het niet












Dichter kan het niet


Dat het zot zou zijn om er niets over te zeggen.
Hier. En misschien ook elders.
("'tsoe zot zien")

Dat het pakt, of plakt.
Dat het is wat het is.
(“datiswadatis”)

Bouwverlof. Kortrijk Congé. BudaWeb.
Dichter kan het niet.
Of wel niet soms.

Wat in elk geval waar is, is dat er komend weekend in Kortrijk tijdens de zinderende nacht van het kunstenfestival Kortrijk Congé dichters zullen zijn. In alle maten! In een heel speciale tent die door het kunstenaarscollectief Het Paktglorierijk triumviraat van Lieven Neirinck, Jan Bossier en Jef Byttebier - ontworpen werd (en uitgepakt) treden in de nacht van zaterdag 14 op zondag 15 juli 2007 vijftien dichters op. Hun voordracht kun je van 23 u tot 02 u. meemaken in de tuin van Hotel Messeyne, Groeninghestraat 17, Kortrijk. Een 1-op-1-voordracht wordt hun deel. De dichters: Lut De Block, Frank De Crits, Alain Delmotte, Joris Denoo, Arne Deprez, Philip Hoorne, Ruth Lasters, Tine Moniek, Paul Rigolle, Olaf Risee, Xavier Roelens, Willy Spillebeen, Jan van Meenen, Toon Vanlaere en Herlinda Vekemans. Van Herman Leenders, Sylvie Marie, David Troch en Frédéric Leroy zullen audio-opnames te horen zijn.

En zeg maar dat iedereen welkom is!
(Zegmo da iedréén magkomn)

Labels: , ,

maandag, juni 25, 2007

Home

Het grote grandioze feest van de covers (8)















Dieter Roelstraete & Friedl’ Lesage
My head is my only home. Hans Vandekerckhove.
Taal: Nederlands
Uitgever : Ludion Editions Nv
Prijs: € 39.90
ISBN : 9789055446667
AWS Algemeen Boek
Uitvoering: Gebonden
Verschijningsdatum: 02-06-2007
Druknummer: 1
Formaat: 29 x 24 x 03 cm
Gewicht: 1204 gr.

Naar aanleiding van de voorstelling van het boek "My head is my only home" (uitgave van Ludion) presenteert Hans Vandekerckhove in het S.M.A.K. een keuze van tien schilderijen uit het werk van 1998-2006. Wat ons betreft: “Zeer aan te raden”. En nog tot 15/7/2007.

Meer info op: de site van de kunstenaar Hans Vandekerckhove.be. Die van het Smak en die van Deweer Art Gallery. En ook die van de gabbers van GentBlogt.

Rubriek: Het grote grandioze feest van de covers

Labels: ,

zondag, juni 10, 2007

Plus























Maurice… Komaan Maurice, verschijn. Plus est en vous! In U en in ons! En zeker op vrijdag 22 en zaterdag 23/6/07 e.k.

Info: Eindejaarstentoonstelling Academie Tielt en Verschijn-Maurice, in blogversie

Labels:

donderdag, december 07, 2006

Barrack

barrack [bærek] 0.1 barak → keet 0.2 kazerne → kampement 0.3 groot, lelijk huis. barrack I 0.1 joelen en jouwen → herrie schoppen; II 0.1 inlegeren → inkwartieren 0.2 uitjouwen.

Opening: December 2, 2006, at 11 AM - Party 8 PM powered by DEE SOUND & LIGHT
Exhibition: December 2 > 17, 2006, from Tuesday > Sunday

ARTISTS : Plinio Avila / Ruben Bellinkx / Sara Claes / Koert Declercq / Mohand El Gholabzouri / Bart Geerts / Wannes Goetschalckx / Elizabeth Haines / Heide Hinrichs / Ruben Kindermans / Barbora Klimova / Adam Leech / Kristofer Paetau / Dimitri Riemis / Ante Timmermans / Cindy Wright
Curator : Roel Arkesteijn


Nauwelijks te missen: BarrackHisk laureaten 2006

Labels:

zondag, december 03, 2006

Rand

Mors Putativa, Reniere & Depla
© foto Paul Rigolle - Le Lem – Rijsel 2006

Het spreken van een taal… Het Frans van onze broeders! In het Rijsel van al onze plaatsen zijn we na wat zoekwerk aangekomen waar we moeten zijn… In Wazemmes waar de voorstad groeit en elk jaar nog wat groter wordt, in een oude Vijzenmakerij te staan en dan precies te kunnen zeggen waar men zich bevindt: “Les limbes de l’oubli”... Jij en ik... Daar te staan, uitgekleed en ingeduffeld in ons gebrekkig Frans, de kunsttaal van ons gestamel, les limbes de l'oubli, geheel en al: op de Rand van elk vergeten...

Aantekening bij ‘Voisinage – Overgrenzen’, een project van kunstkamers de Queeste dat – rep je - nog tot en met vandaag loopt in Le Lem, 62 rue de Wazemmes te Rijsel, Frankrijk.

In deze expositie wordt het werk van zes West-Vlaamse kunstenaars voorgesteld aan het Franse publiek. De tentoonstelling omvat het werk van Kris De Wulf, Reniere & Depla, Peter Jonckheere, Wouter Pype en Lydie Vandermeersch. Alle informatie vindt u hier.

Labels:

donderdag, november 23, 2006

Valerius

Je hoort echo’s. Mensen lopen af en aan. Sommigen waden door de zalen als door een prentenkabinet. Ze lijken maar weinig voeling te hebben. Of te vinden. “Een groot anatomist was dat toch niet", zegt iemand, niet gehinderd door heel veel kennis. “Toch niet slecht geboerd voor een schilder”, zegt een ander. Ze kijken naar het kasteel in Leupegem, Tynlon, foto’s in een kastje. Ze vergeten dat hij eerst de wereld had afgezworven. Anderen tekenen met hun vinger de bekende landschappen na. Ze vergelijken de bomen en de huizen. Van het ene doek naar het andere gaan ze. Ze claimen herkenning en leggen winter over zomer. Ik noteer dat ze er zijn. Ik hoor ze, mijn medestanders, maar ik zie ze niet. Ik heb alleen oog voor wat aan de muren hangt. Over al die tinten van het wezenloze, desparate groen, het diepzeeduikersgroen in het werk van Valerius De Saedeleer moet ik het ooit nog ‘ns hebben, denk ik. Het klinkt als een onuitgesproken belofte. Binnensmonds. Aan mezelf en niet dat een ander het kan horen. Sommigen noemen zijn werk gedateerd maar Valerius De Saedeleer leeft. Nog altijd. Je ziet hem – als een bijnabaron - in Tynlon brieven schrijven. Naar Verhaeren, Crick, Streuvels of De Bom… Je ziet hem handen leggen aan het latere werk dat hem zal herhalen. Maar het doet – meer dan vijftig jaar na datum - niets af aan de vaststelling: Valerius leeft! Zijn werk hangt in Deinze en zijn weidse landschappen - bijna dood-ervaringen - maken, zo merk ik, meer dan ooit deel uit van de bekleding van mijn ziel.

Notitie bij ‘De tuin der Afwezigen’, de Valerius De Saedeleer-tentoonstelling in het Museum van Deinze en de Leiestreek.
Catalogus: Piet Boyens, De tuin der afwezigen.
Afbeelding: © Museum van Deinze en de Leiestreek


Labels: ,

woensdag, november 15, 2006

Knevelen

Enige tijd geleden liep hier in het Verre Maar Niettemin Zeer Nabije Westen het project ‘Buren bij Kunstenaars’. Niet minder dan 634 artiesten gooiden een weekendlang de deuren open. Bij zo’n aantal gelooft een mens zijn eigen oren (en helaas ook zijn eigen ogen) niet. Zeshonderdvierendertig artiesten en dat alleen al in die ene kustprovincie… 634… Nou moe als West-Vlaanderen werkelijk zoveel artiesten telt dan ga ik probleemloos voor een nazaat van Koning Boudewijn door. Al geef ik toe dat de gelijkenis niet zo treffend is wat dan weer in het voordeel van wijlen de Vorst wil pleiten. Iedereen artiest, het kan een kreet zijn waarin men geloven kan maar helaas, een credo is het niet. Dat iedereen aan het creëren slaat en iets voortbrengen wil is een mooie zaak maar dat iedereen daar ook nog per se mee naar buiten wil is wat veel gevraagd. Veel van de would-be artisticiteit die ons tijdens dat voorbije Buren-weekend werd geserveerd lieten we dan ook graag aan ons voorbij gaan. De slotsom was duidelijk. De Buren bij kunstenaars-formule is voor volgend jaar aan herdenking toe. Wie zich met mij tijdens dat oktoberweekend net zo blauw ergerde aan het gebrek van selectiviteit heeft evenwel niet lang op zijn honger moeten zitten. Komend weekend immers wrikt het uitleenproject “Kunst in Huis”op zijn beurt menig artiestendeurtje open. Onverbeterlijke voyeurs als jij en ik weten alweer waar ze moeten zijn. Zonder schroom vallen we straks weer glimlachend en ons lavend aan pure huisvredebreuk binnen in de open ateliers van een aantal kunstenaars uit de Kunst in Huis-collectie. De lijst die zich over heel Vlaanderen uitstrekt, oogt dit keer heel wat selectiever. Graag dus geef ik mijn vraag van toen een nieuwe kans: Wie, o wie zal ons knevelen. Met verbazing.

Dag van de Kunstuitleen (18 november 2006) en Open Ateliers (19 november 2006).

Open ateliers, een kleine, en toegegeven wat geografisch bepaalde eigen selectie:
Ben Snauwaert, Robbie Van Outryve, Bernard Sercu, Willy Cauwelier, Kris De Wulf, Yves Velter en Johan Clarysse.

Labels: